maanantai 25. tammikuuta 2010

Makuvettä kuplilla

En juo alkoholia, koska en yksinkertaisesti tykkää siitä. Samalla mulle on ihan sama mitä ja miten paljon muut juovat silloin tällöin tapahtuvissa juhlissa tai muina vastaavina hetkinä. Kaikesta huoimatta tykkään olla se juhlien baarimikko, mutta olisi kiva tehdä jotain myös itselleen ja niin teenkin, omat juomani ovat alkoholittomia ja hyvänmakuisia. Joku voisi sanoa, että onhan niitä drinkkejä, joissa alkoholi ei maistu, mutta koska se alkoholi ei mulle anna siinä mitään lisäarvoa niin miksei samantien ottaisi sen alkoholittoman.

Oikeastaan tää mun juomajuttuni ei koske vain juhlia tai erikoistilaisuuksia, mulle ne saattaa silloin tällöin olla vaikka ruokajuomana, koska samapa se on kuin valmiin pullolimsankin juonti. Jossain vaiheessa laimensin mehutiivisteet vedellä ja kuplavedellä enkä ostanut limsaa ollenkaan.

Juon siis hurjan paljon kuplavettä, joihin on sekoitettu mehuja tai siirappeja tai jopa ihan vetenä (voi hammasraasut ;). Jouluna sain jopa oman Soda Stream -koneen kuplaveden tekoon. Samalla sain myös muutaman Soda Streamin makutiivistepullon ja täytyy sanoa, että niitä kokeiltuani halusin kovasti päästä kertomaan myös muista vaihtoehdoista.

Sen lisäksi että esimerkiksi mehutiivisteet on hyviä tähän hommaan, olen itse käyttänyt myös Modon makusiirappeja, hintaa 7,5 desin pullolla on noin kymmenen euroa (+ postikulut, sillä en ole näitä kauheasti suoraan kaupasta löytänyt), niistä tulee arviolta 12 litraa juomaa jos käyttää pelkästään siirappia ja vettä, määrä on suunnilleen sama kuin yhdestä Soda Stream -putelista. Makuja Modolla on ihan kätevä määrä. Kaiken lisäksi, jostain syystä mua ei houkuttele kauheasti noissa varsinaisissa tiivisteissä niiden pullojen muotoilu. Mun eka reaktioni liittyi jotenkin siihen, että ulkoasu ja tiivistetöhnä itsessään näyttävät kovasti tiivistemäiseltä pesuaineelta, Modo-siirapit sen sijaan tulevat lasipulloissa. ;)

Nuokin kuvassa olevat siirapit hommasin baaritukku Mixtecistä (mixtec.fi), huomatkaahan että Mixtec toimittaa noita muillekin kuin tukkuasiakkaille, mutta hintoihin lisätään alv.

Kaikki muut paitsi kirsikka olivat jo vanhoja tuttuja ja hyväksi todettuja. Kirsikan makua arvuuteltiin kovasti, itse tykkään siitä esanssikirsikkamausta, jota on karkeissa, sen sijaan se kakkukirsikka on mulle liian ällö ja tää maistui enemmänkin siltä jälkimmäiseltä, mutta esim. mansikan kanssa sekoitettuna se oli ihan huippu!

EDIT: Mixtec ei halua enää palvella yksityisasiakkaita, joten makusiirappeja täytyy löytää muualta. Näistä paikoista olen itse löytänyt:

http://www.kokkiman.com/shop/haku/?search&pricerange&brandname=46&foodyears&gender&giftgroup&recipe_search

Pääasiassa kahveihin tarkoitettuja löytyy ainakin täältä: http://www.crema.fi/fi/store/coffee-accessories/syrups.html Cremalla on muuten ihan älyttömän nopea ja ihana asiakaspalvelu. Pelastanut mut jo kahdesti kun olen viime hetkellä tilannut lahjoja. :)

Joistain kaupoista olen myös löytänyt muutaman pullon jotain siirappeja. Ainakin Jyväskylässä Mestarin Herkussa on joitain makuja mulle tuntematonta merkkiä, mutta sisällysluettelo ainakin mansikassa vaikutti kohtuullisen samalta kuin Modolla. Olen myös löytänyt Keljon Citymarketista yhden yksinäisen pullon Modon vadelmaa ja kuulemma jostain Lahden Citymarketista on löytynyt muitakin makuja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Uusin

Perfektionismin loppu

  Pefektionismi sanana herättää monesti hyvin erilaisia tunteita. Joillekin se aiheuttaa vilunväristyksiä, sillä he kokevat, että kun ihmine...